Roetfilter

Jacktuned.nl

Roetfilter

Roetfilter ook wel DPF genoemd houdt roetdeeltjes tegen waardoor het milieu wordt gespaard. De deeltjes die worden opgevangen door het filter, worden circa elke 750 tot 1000 km verbrand. Dan start het motormanagement het regeneratie process. Om de paar minuten word er fijnstof verbrand. Hiervoor zijn hoge temperaturen nodig van zo’n 600 a 750 graden Celsius. Deze hoge temperaturen worden bereikt door tijdens het normale functioneren van de motor extra brandstof tijdens de uitslagslag in te spuiten. Regeneren van het roetfilter kost dus altijd extra brandstof. Regeneratie vindt automatisch plaats tijdens een langere trip op de autosnelweg.

Wij kunnen zowel roetfilters reinigen als roetfilters verwijderen. 

Bij korte ritten kan het regeneratieproces niet succesvol worden afgerond. Dit resulteert in meer roetuitstoot bij een koude motor en hierdoor raakt het filter eerder verzadigd. Het gevolg is een verstopte roetfilter, waardoor motorvermogen zal afnemen.

Bijna alle diesel motoren vanaf 2006 zijn voorzien van een roetfilter ook wel DPF (Diesel Particulate Filter) genoemd.

Een roetfilter gaat gemiddeld 1000.000 kilometer mee. Als je blijft doorrijden met een volle roetfilter heb je kans op een vertopte uitlaat wat enorm veel nadelige gevolgen kan hebben.

Chat openen